• Ma - Vrij: 08:30 - 17:30
  • Marsweg 55a - 8013 PE ZWOLLE
  • 038-4607499

BMW F10 F12 F13 M5 M6 4.4 V8 Turbo S63

Nieuw tijdperk!

Met de komst van de nieuwe generatie M5 / M6 is BMW M een nieuw tijdperk ingeslagen. Helaas is er afscheid genomen van de geweldige atmosferische motoren waar al veel geschiedenis mee is geschreven. Desalniettemin betekent het met een turbo natuurlijk wel meer koppel en tuning mogelijkheden dan zijn voorgangers!

De problemen van de S63 motor

Hoewel dit geen hoogtoerige motoren zijn hebben wij al wel diverse malen geconstateerd dat de drijfstanglagers ook bij de S63 motor nog wel eens voor komt. Afhankelijk per situatie kan het variëren wanneer de lagers vervangen dienen te worden. Ons advies geldt dat er bij een oliewissel visueel gekeken moet worden naar metaalslijpsel in de olie en oliefilter. Bij twijfel kunnen wij de olie opsturen naar een laboratorium die onderzoek doet naar het aantal en soorten metalen die eventueel in de olie zitten.

 

Hoog olie verbruik:

De S63 is afgeleid van de N63 motor die bekend stond om zijn olieverbruik. 1 op 2000 km zou volgens BMW acceptabel zijn hoewel wij dit nog best aan de hoge kan vinden. Olieverbruik bij de S63 ontstaat vaak via de zuigerveren en klepsteel rubbers. Doordat BMW onderhouds intervallen van 30.000 km aanhoudt heeft de olie geen absorptie vermogen meer om vervuiling op zich te nemen die intern in de motor ontstaat. Deze vervuiling slaat op den duur uit op cruciale delen in de motor zoals de zuigerveren. De olieschraapveren blijven plakken waardoor ze niet meer in staat overtollige olie van de cilinderwanden af te schrapen. Dit resulteert zich in een hoog olieverbruik. Ons advies is om een oliewissel interval van 15.000 km aan te houden om inwendige vervuiling van de motor tegen te gaan.

Olie is cruciaal

In de moderne motoren van BMW en met name de nieuwere M motoren zoals de S63 speelt olie een cruciaal rol in de zin dat er veel onderdelen en systemen in de motor op oliedruk en oliesmering werken. Vervuilde olie kan veel problemen veroorzaken aan de turbo’s, olieschraapveren, vanos ventielen, drijfstanglager smering en nog veel meer. Vervang de olie dus maximaal om de 15.000 km of eens per jaar.

Storingen

Wat betreft motor elektronica ondervinden wij regelmatig storingen met bobines en injectoren. In het ergste geval kan een defecte injector een hydrolock veroorzaken waarbij de beweging van de zuiger geblokkeerd wordt met motorschade als gevolg. Wij adviseren om 2 keer per jaar een injector reiniger bij de brandstof toe te voegen om de injectoren gangbaar te houden.

GRATIS OFFERTE

    Beschrijf uw aanvraag: