• Ma - Vrij: 08:30 - 17:30
  • Marsweg 55a - 8013 PE ZWOLLE
  • 038-4607499

Vanosrevisie

Wat is een vanos

De BMW vanos is een verstelunit die de variabele nokkenastiming bedient. Dit zorgt voor een hoog koppel bij lagere toerentallen en meer vermogen bij hogere toerentallen.

BMW Vanos

De vanos bestaat in twee varianten die enkel (inlaat) of dubbel (inlaat + uitlaat) bediend worden. De oudere types (BMW tot 1998 en tot 1995 BMW M) hebben een enkele vanos. Vanaf 1998 (BMW) en 1995 (BMW M) zijn ze voorzien van een dubbele vanos.

Nokkenassen vanos

Door de nokkenassen te verstellen wordt de perfecte timing gerealiseerd. Dit zorgt voor betere prestaties onder alle omstandigheden, gecombineerd met zuiniger verbruik en lagere emissies.

Viton rubbers vanos

De originele rubbers van BMW worden door invloeden zoals warmte en olie aangetast, waardoor deze harder worden en niet meer afdichten. De viton rubbers die wij gebruiken zijn van betere kwaliteit en gaan veel langer mee.

De problemen

De vanos wordt bediend door de oliedruk van de motor of door een eigen aangedreven oliepomp. De oliedruk bedient 1 of 2 zuigers die verbonden zijn met de nokkenassen.

Als de nokkenas versteld moet worden, werkt de oliedruk aan een kant van de zuiger. De zuiger wordt in een bepaalde richting bediend waardoor de nokkenas versteld wordt. De rubbers op de zuiger zorgen ervoor dat de oliedruk wordt afgedicht.

De zuigers zijn verbonden met de nokkenassen die met het toerental meedraaien. Hierdoor zijn de zuigers gelagerd uitgevoerd. De lagers ondervinden in veel gevallen te veel axiale speling, waardoor de bekende vanos ratel optreedt. Hiervoor monteren wij speciale lagers, zodat deze axiale speling wegvalt.

GRATIS OFFERTE

Beschrijf uw aanvraag:

Welke modellen zijn te reviseren en welke niet?

Modellen die wel te reviseren zijn:

Enkel vanos

  • BMW 6-cilinder motoren: M50TU, M52, S50, S52, 1992-1999
  • 3-series E36 93-97
  • 5-series E34 93-95 , E39 96-98
  • 7-series E38 95-98
  • Z3 E36 96-98

Dubbel Vanos

  • BMW 6-cilinder motoren: M52TU, M54, M56, S50, S54 1998-2006
  • Bmw 8- cilinder motoren: S62
  • 3-series E46 98-05
  • 5-series E39 99-03, E60 & E61 02-05
  • 7-series E38 98-01 , E65 & E66 02-05
  • Z3 E36 98-02 | Z4 E85 02-05 | X3 E83 03-06 | X5 E53 00-06
  • Z8 E52 00-03

Modellen die niet te reviseren zijn:

4 cilinder

  • N42
  • N43
  • N45
  • N46

6 cilinder

  • N52
  • N53
  • N54
  • N55

V8 motorcode

  • N62
  • N63
  • S65

V10 motorcode

  • S85

Vanos revisie bij deze motor is niet mogelijk gezien het feit dat de constructie onmogelijk maakt om deze te revisiren. Vervangen of soms reinigen van bepaalde onderdelen kunnen storingen verhelpen.

Het vanos systeem bij deze motoren bestaat uit de volgende onderdelen.
Vanos ventiel inlaat en uitlaat
Vanos versteller inlaat en uitlaat
DME aansturing
Oliedruk
Distributieketting

Wat wij vaak zien is dat vanos storingen bij deze type motoren vaak door defecte of vervuilde ventielen word veroorzaakt. In sommige gevallen momt het ook voor dat de vanos versteller die op de nokkenas zit gemonteerd versleten is. Door vervuilding in de motor kan het ook voorkomen dat de door oliedruk bediende vanos versteller niet goed kan functioneren waardoor u de volgende symptonen kan ervaren:

Minder vermogen (vooral in het lagere toeren gebied).

  • Bokken en stoten van de motor.
  • Uitvallen van de motor.
  • Slecht starten.
  • Ratelen voorin de motor.
  • Meer brandstof verbruik.
  • Onregelmatig stationair draaien.
  • Onjuiste vermogen afgifte.

Een uitgerekte distributieketting kan ook problemen veroorzaken met het vanos systeem. De timing raakt hierdoor verstoort en de vanos kan zijn verstelling niet behalen waardoor er een storing optreedt.

Heeft u BMW één van onderstaande symptomen? Aarzel dan niet en bel of mail ons! Wij helpen u verder!

De Symptomen

  • Bokken en stoten van de motor.
  • Uitvallen van de motor.
  • Slecht starten.
  • Ratelen voorin de motor.
  • Meer brandstof verbruik.
  • Onregelmatig stationair draaien.
  • Onjuiste vermogen afgifte.

Wij kunnen u van al deze problemen afhelpen d.m.v. een vanos seal repair en anti ratel kit van Beisan systems. Deze is van betere kwaliteit en gaat veel langer mee.

Deze is van betere kwaliteit en gaat veel langer mee. Wij zijn gespecialiseerd in het reviseren van enkele en dubbele vanos systemen van de onderstaande modellen.

Enkel vanos

  • BMW 6-cilinder motoren: M50TU, M52, S50, S52, 1992-1999
  • 3-series E36 93-97
  • 5-series E34 93-95 , E39 96-98,
  • 7-series E38 95-98
  • Z3  E36 96-98

Dubbel Vanos

  • BMW 6-cilinder motoren: M52TU, M54, M56, S50, S54 1998-2006
  • Bmw 8- cilinder motoren: S62
  • 3-series E46 98-05
  • 5-series E39 99-03, E60 & E61 02-05
  • 7-series E38 98-01 , E65 & E66 02-05
  • Z3 E36 98-02 | Z4 E85 02-05 | X3 E83 03-06 | X5 E53 00-06
  • Z8 E52 00-03

Prijzen (Geen M modellen)

Enkele vanos incl. anti ratel kit ( geen M motor)
Losse unit: € 175,-

  • Met uit en inbouw
  • incl. klepdeksel pakking en vanos pakking.

Compleet: € 330,-


Dubbele vanos incl. anti ratel kit ( geen M motor)
Losse unit: € 250,-

  • Met uit en inbouw
  • incl. klepdeksel pakking en vanos pakking

Compleet: € 395,-

DIRECT AANVRAGEN

Beschrijf uw aanvraag:

VANOS BMW /// M modellen

Vanos revisie M modellen e36 / Z3M:

Enkele vanos (3.0 l motor)
Losse unit incl anti ratel kit € 350,-
Met uit en inbouw incl. vanos seal kit, anti-ratel kit en klepdeksel pakking. € 550,-

Eventueel extra mee te nemen tijdens de vanos revisie:

  • Vanos bedieningskleppen afdichting € 29,-
  • •Vanos filter € 19,50
  •  Vanos bedieningszuiger borgmoer € 8,40

Dubbele vanos (3.2 l motor)
Losse unit € 450,-
Met uit en inbouw incl. vanos seal kit, anti-ratel kit en klepdeksel pakking. € 680,-

Eventueel extra mee te nemen tijdens de vanos revisie:

  • Vanos bedieningskleppen afdichting € 43,-
  • Vanos filter € 19,50
  • Vanos bedieningszuiger borgmoer € 8,40
  • Diafragma veren van een (M5 S62) vanos tandwiel reduceren nog meer het ratel geluid (demontage uitlaat nokkenas is vereist) €239,- incl. montage.

E46 M3 3.2 / Z4M S54 motor

Met uit en inbouw  € 895,-
Bij deze revisie worden de volgende onderdelen vervangen:

  • Vanos pakking
  • Vanos filter
  • Vanos seal kit
  • Anti-ratel kit
  • Afdichtingen vanos bedieningskleppen
  • Gemodificeerde olie pomp rotor
  • Kleppendeksel pakking

Eventueel extra mee te nemen tijdens de vanos revisie:

  • Diafragma veren van een (M5 S62) vanos tandwiel reduceren nog meer het ratel geluid. € 119,- incl. montage.
  • Gemodificeerde nokkenas tandwiel bouten € 38,- incl. montage (standaard bouten trillen soms los).
  • Ketting geleider € 68,- incl. montage (deze is meestal versleten na 150dkm).
  • Kleppen stellen normaal: € 163,35 en i.c.m. vanos revisie € 108,90.

Deze revisie is anders dan de andere vanos unit. Waarom? De constructie is anders en deze brengt ook gelijk weer andere problemen met zich mee. Bij deze revisie wordt dus veel meer vervangen dan alleen alle afdichtingen en de anti ratel kit. Na de revisie is deze 3.2l M motor nog betrouwbaarder dan ooit.

Let op, het kan zijn dat de nokken die de vanos oliepomp aandrijven kunnen afbreken en precies in de distributie kettinghuis kunnen vallen, met alle gevolgen van dien. Voorkom dit door deze revisie preventief te doen. Mochten de nokken zijn afgebroken , dan dient er een versterkte oliepomp aandrijver gemonteerd te worden.

BMW E39 M5/ E52 Z8 5.0 V8 S62

Bij de vanos revisie van de S62 motor kunnen wij geen exacte prijs geven gezien de hoeveelheid verleten onderdelen die wij kunnen tegenkomen wij de werkzaamheden.

Veelal komen wij slangen, afdichtingen ect tegen die ook aan vervanging toe zijn.

Wat wij standaard reviseren zijn de losse vanos units met onze beisan seal en anti-ratel kit.

Optioneel:

  • Diafragma veren
  • Vanos filter
  • Nokkenasbouten ( upgrade variant)
  • Afdichtingen vanos bedieningskleppen
  • Ketting distributie
  • Ketting geleiders

Voor prijzen van de E39 M5 en Z8 vanos revisie kunt u ons vrijblijvend een offerte aanvragen waarbij wij u een goed advies kunnen geven wat er nodig zal zijn voor uw auto afhankelijk van de km-stand.

E60 M5 / E63,E64 M6 S85 V10

Vanos pomp
Het begint bij de vanos oliepomp die stationair een druk moet leveren dat tussen de 60 en 80 bar ligt. Een nieuwe pomp levert 80 bar druk stationair en maximaal 110 bar met verhoogd toerental. Een versleten pomp kan soms nog net 60 bar leveren maar in de meeste gevallen

zakt dit soms wel tot 35 bar. Het gevolg is dat de vanos met starten, stationair draaien, motor uitzetten en gas geven behoorlijk kan ratelen. Het geluid is te herkennen als diesel motor.

Druktest
Wij kunnen een druktest uitvoeren waarbij we de vanos oliedruk kunnen meten om te zien of deze minimaal 60 bar druk levert. Als dit niet het geval is dan is of de vanos pomp , de interne leiding van de vanos pomp of de externe vanos leiding lek.

Het ratelen kan ook nog een andere oorzaak hebben wat te maken heeft met lucht in het vanos systeem. Door het oppompen van olie wat al langer in de motor zit kan dit gaan schuimen waarbij soms wat lucht mee komt. Doordat de lucht samendrukbaar is wordt de vanos niet volledig bediend en deze kan hierdoor gaan ratelen.

Wij gebruiken diagnose apparatuur op dealer niveau om in het vanos systeem te komen en deze volledig te testen en te ontluchten. Het ontluchten moet soms meerdere keren worden uitgevoerd om alle lucht uit het systeem te krijgen. Hierdoor kan het geratel vermindert worden.

Storingen ,vermindert vermogen en ratelen kunnen veroorzaakt worden door defecte of vervuilde vanos ventielen. In de E60 M5 en E63 M6 5.0 V10 S85 motor worden hiervoor 4 vanos ventielen gebruikt. Via onze diagnose apparatuur kunnen wij de ventielen uitgebreid testen om te zien of deze defect zijn. Dit komt met regelmaat voor. In sommige gevallen kan het reinigen van de ventielen of het verversen van de motorolie helpen.

Prijzen

  • Storingen uitlezen € 19,50
  • Vanosdruk test inclusief ontluchting € 149,00
  • Vanos test ventielen € 35,00
  • Vanos ontluchten € 95,00

Voor al het overige onderhoud en reparaties aan uw E60 M5 of E63 M6 bent u aan het juiste adres. Overige veel voorkomende problemen , reparaties of onderhoud aan de M5 en M6 zijn:

  • Drijfstanglagers v.v.
  • Zuigersproeiers v.v.
  • Koppeling v.v.
  • Gasklepstelmotor v.v.of reviseren i.v.m. storingen
  • Versnellingsbak SMG storingen
  • Inleren complete versnellingsbak
  • 1 jaar garantie op de werkzaamheden en vanos unit.

Prijzen zijn inclusief BTW.

Mocht u na dit te gelezen hebben nog steeds vragen hebben of heeft u andere problemen met uw vanos unit, dan zijn wij u graag van dienst.