• Ma - Vrij: 08:30 - 17:30
  • Marsweg 55a - 8013 PE ZWOLLE
  • 038-4607499

Drijfstanglagers atmosferische BMW M-Motoren

Drijfstanglagers

Een BMW E92 M3 4.0L met een schreeuwend V8 motorblok en een toerenbegrenzer bij 8400 toeren/min… Deze waanzinnige motor, ontwikkeld door BMW M, vraagt natuurlijk wel om enig specifiek onderhoud naast het normale. Drijfstanglagers die door BMW zijn gebruikt dienden eigenlijk levenslang mee te gaan. Helaas is dit in de praktijk niet het geval. 

Drijfstanglagers vervangen

Hoogtoerig en veel vermogen vraagt natuurlijk erg veel van het oliesmeersysteem. Daarnaast moeten de toleranties ook nog juist zijn. Bijna bij alle atmosferische BMW M motoren zien wij regelmatig dat de drijfstanglagers overmatig slijten. Door jarenlange ervaring hebben wij nu vastgesteld dat het verstandig is om deze drijfstanglagers bij elke 100 dkm te vervangen. Bij alleen of een combinatie van circuitgebruik stellen wij dit vast op 60 dkm. 

Drijfstanglagers oliefilmlaag

De oliefilmlaag tussen de drijfstanglager en krukastap kan worden doorbroken in de hogere toeren door gebrek aan smering of te nauwe toleranties. De werkende kracht van de zuiger die via de drijfstang op de krukastap werkt, is op dat moment hoger dan de oliedruk en oliefilmlaag tussen de lager en de krukastap. Dit komt dus vooral voor in de hogere toeren. Elke keer wanneer de oliefilmlaag wordt doorbroken slijt de drijfstanglager een beetje. 

Drijfstanglagers laten vervangen

Als de lager zover is versleten zal deze de krukastap kunnen beschadigden, waar in sommige gevallen de krukas of complete motor vervangen moet worden. Hierbij zullen de kosten vele male hoger uitvallen als het preventief vervangen van de lagers.

Welke modellen?

  • E30 M3
  • E36 M3
  • E46 M3
  • E90/E92/E93 M3
  • E30 M3
  • E36 M3
  • E46 M3
  • E90/E92/E93 M3
  • E28 M5
  • E34 M5
  • E39 M5
  • E60 M5
  • E24 M635csi
  • E63 M6
  • E64 M6
  • E36 Z3m coupe/ roadster
  • E85/ E86 Z4m coupe/roadster E52 Z8 roadster

GRATIS OFFERTE

Beschrijf uw aanvraag: